19 شهریور - سالگرد رحلت آیةاللَّه طالقانى
نوزدهم شهریور سالگرد رحلت عالم مجاهد و مقاوم آیت الله طالقانی است
باطل از آنجا که ریشه در عمق نداشته و اصالت ندارد، همیشه طفیلى حق مىشود و با نیروى حق حرکت مىکند و با بود حق است که نمودپیدا مىکند؛ زیرا که خود بودى ندارد تا نمود داشته باشد.
باطل بسان کف روى آب است که بر حقیقتى به نام آب سوار مىشود و با این عملتظاهر به وجود حرکت و نیرو مىکند و این موضوع در تمام زمینههایى که حق و باطلى مطرح است، مصداق دارد و در جریانهاى تاریخى نیزاین موضوع نمایان و روشن است به این معنا که جریانهاى باطل تاریخ همیشه موجودیّت و نمود خود را از جریانهاى حق مىگرفتهاند و بانیروى حق جلوه و نمود پیدا مىکردهاند؛ به عنوان مثال معاویهها و یزیدها نیرو و نمود خود را از حقایق مسلّمى، چون اسلام و رسول خدإ؛ّّگرفته و با تظاهر به این حقایق بوده است که مىتوانستهاند نمود داشته باشند و در لباس همین حقایق مىتوانستهاند به باطل خود موجودیت وعینیت بدهند؛ زیرا باطل اگر با لباس خود در صحنهها ظاهر شود هیچگاه نمىتواند موفقیت داشته باشد؛ لذا همیشه به دنبال حقایقى مىگرددتا با تکیه بر آن حقایق نمود و نیرو بگیرد و خود را نشان دهد و این موضوع در همه عصرها به نوعى وجود داشته است و در عصر ما نیز یکى ازجریانهاى باطلى که مىخواست تکیه بر حقایق کند و با پوشیدن لباس حقیقت خود را به صحنه ظهور بیاورد، منافقین بودند.
منافقینمىخواستند به هر نحو که شده، به دروغ لباس حقیقتى به نام اسلام را به تن کنندو با تکیه به مظاهرى از این حقیقت؛ یعنى روحانیون جایگاهىبراى خود در اجتماع کسب نمایند و در این مسیر به امیال و خواستههاى شیطانى خود برسند.
به دنبال این هدف بود که آنان سعى فراوانداشتند تا با تکیه به شخصیت ارزشمند و روحانى بزرگوارى چون آیةاللَّه طالقانى، گروه منحرف خود را حق مطرح کنند و در این لباس بهدشمنى علیه تمام ارزشهاى دینى برخیزند.
مرد مبارزه و مجاهده آیةاللَّه طالقانى تلاش زیادى در هدایت این منحرفین نمود؛ ولى زمانى که دید تلاش در هدایت این گروه منحرف،،بىفایده است و اینان قصدى جز سوء استفاده از چهره شناخته شده روحانى ایشان را ندارند، آنها را از خود طرد نمود و مانع از آن شد کهمنافقین با سوء استفاده از مقام روحانى ایشان و به نام دین، به اسلام و مسلمین خیانت بیشتر کنند و همیشه دستآویزى بعد از رحلت ایشانبراى خیانتهاى خود داشته باشند.
مرورى بر زندگانى مرحوم آیةاللَّه طالقانى
آیةاللَّه حاج سید محمود طالقانى مجاهد همیشه استوار در سال 1284 هجرى شمسى دیده به جهان گشود و در خانوادهاى اهل علم و فضیلت وداراى روحیات انقلابى و ضد ظلم، رشد نمود و درتمام طول زندگىاش بیش ازنیم قرن بهمبارزه با استعمار، استبداد و استثمار پرداخت.
مبارزات آیةاللَّه طالقانى از زمانى که وارد حوزه علمیه شد و بر گرفتاریها و نابسامانیهاى مردم و ظلم حاکمان جور آگاهى یافت، شروع شد.
او ازهمان دوران جوانى وارد فعالیتهاى تبلیغى و ارشاد مردم از طریق آموزش و تفسیر قرآن و نهجالبلاغه و کتب دینى دیگر گردید.
آیةاللَّه طالقانى باواقعه کشف حجاب در دوران رضاخانى به شدّت به مقابله پرداخت و به دلیل همین مخالفتها دچار صدمات و سختیهاى گوناگون شد.
وى درسالهاى 30 و 31 بنا به پیشنهاد مرحوم آیةاللَّه العظمى بروجردى براى شرکت در مؤتمر العالم الاسلامى که براى تشریک مساعى بین مسلمانانکشورهاى مختلف اسلامى تشکیل شده بود به مصر و اردن سفر کرد و از نزدیک با مسائل دنیاى اسلام آشنا شد.
آیةاللَّه طالقانى وقتى که فداییان اسلام حرکت خود را جهت نابودى ستمگران در سطح جامعه آغاز کردند، با توجه به رابطه نزدیکى که با شهیدنواب صفوى د
اشت با این گروه به طور غیرمستقیم همکارى مىکرد و هنگامى که رژیم شاه قصد دستگیرى و اعدام نواب را داشت، زادگاه ومنزل پدرى مرحوم طالقانى پناهگاه خوبى براى در امان ماندن وى از چنگال دژخیمان حکومت آمریکایى شاه بود.
آیةاللَّه طالقانى در جریان نهضت ملى شدن صنعت نفت ایران، مبارزات ارزندهاى داشت و تلاشهاى فراوانى در جهت رهانیدن حقوق ملتمسلمان ایران از چنگال استعمارگرانِ چپاولپیشه، انجام داد.
پس از شکلگیرى نهضت روحانیت به رهبرى امام خمینى در سال 41 و طرحمسائلى همچون انجمنهاى ایالتى و ولایتى و انقلاب به اصطلاح سفید! ایشان به پیروى از امام، به مخالفت با رژیم پرداخت و به دلیلفعالیتهاى زیاد در همین سال به زندان افتاد و پس از آزادى مجدداً در سال 42 در ارتباط با وقایع 15 خرداد دستگیر و به ده سال زندان محکومگردید.
آیةاللَّه طالقانى در زندان نیز دست از مبارزه و ارشاد اطرافیان برنداشت، رفتار و گفتار مناسبش حتى بر روى مأمورین زندان و افرادچپى اثر مثبت گذاشته بود.
در پى همین تلاشهاى فرهنگى و تبلیغى بود که در زندان با نوشتن تفسیر پرتوى از قرآن سعى در آشنا کردن افراد بهعظمت سازندگى قرآن نمود.
زندانى شدن مر
حوم طالقانى در این مرحله، بیشتر از چند سال طول نکشید و در سال 46 بواسطه فشارهاى داخلى و خارجى بر رژیم شاه، اززندان آزاد شد.
وى بعد از آزادى مبارزه را همچون گذشته ادامه داد و مسجد هدایت را پناهگاه و مرکز تجمع مخالفان رژیم قرار داد و در آستانهسال 50 همزمان با برگزارى جشنهاى 2500 ساله شاهنشاهى دستگیر و به مدت سه سال در زابل در بدترین شرایط به حالت تبعید به سر برد.
درسال 54 مجدداً به دست ساواک گرفتار شد و به 10 سال زندان محکوم گردید؛ لیکن این بار دیرى نپایید که خروش مردم مسلمان پایههاىحکومت سلطنتى را متزلزل نمود و ایشان با عده زیادى از زندانیان سیاسى از زندان آزاد گردید.
آیةاللَّه طالقانى در دوران انقلاب اسلامى نیز نهایت تلاش خود را در جهت پیروزى انقلاب به کار برد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى در سنگرنماز جمعه تهران با خطبههاى پرشور به هدایت و ارشاد مردم پرداخت و سرانجام در 19 شهریور 1358 پس از عمرى تلاش خستگى ناپذیر، درراه پیاده کردن احکام اسلام و مبارزه با ظلم و طاغوت چشم از جهان فرو بست و به دیار باقى شتافت.
امام امت1 درباره آن مجاهد بزرگوار فرمودند:
او براى اسلام به منزله حضرت ابوذر بود، ز
بان گویاى او چون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده، مرگ او زودرس بود و عمر او پربرکت.